Każda przesyłka musi być objęta co najmniej dwoma rodzajami ubezpieczenia: ubezpieczeniem transportowym, które wykupuje eksporter oraz ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej, wykupywane przez przewoźnika.
Druga kategoria, czyli ubezpieczenia OC, mają kilka rodzajów klauzul, które gwarantują przewoźnikowi odszkodowanie (zwrot roszczenia lub odszkodowanie), gdy jest on zobowiązany do zapłaty za naprawienie szkody lub za utratę przewożonego ładunku. Załadunek i rozładunek przesyłek, we wszystkich środkach transportu, również wymaga dodatkowej ochrony.
W przypadku przewozów zarówno lądowych, jak i międzynarodowych, ubezpieczenie ładunku obejmuje szkody powstałe w towarach podczas transportu drogą morską/rzeczną, lądową i powietrzną lub w przypadku korzystania z większej liczby środków transportu na trasie (trasa multimodalna). Właściciel ładunku zazwyczaj wykupuje multimodalną lub intermodalną polisę ubezpieczeniową, aby zabezpieczyć się przed ryzykiem, które może wystąpić ze środkiem transportu używanym do przewozu ładunku, na całej trasie, od miejsca pochodzenia do miejsca docelowego.
W przypadku transportu lądowego można wykupić osobną polisę ubezpieczeniową, czyli można to zrobić dla każdej przesyłki indywidualnie. Niezależnie od tego, czy właściciel towaru będzie przewoził ładunek własnym taborem, czy też usługą podwykonawczą, gwarancja ubezpieczeniowa jest całkowita, obejmująca szkody powstałe podczas transportu, a także kradzieży.
Ubezpieczenie transportu międzynarodowego jest rodzajem ubezpieczenia, stosowanego w obrocie zagranicznym, ponieważ warunki umowy komercjalizacji określają stronę odpowiedzialną za zawarcie ubezpieczenia. Ubezpieczenie to musi być wykupione zgodnie z ryzykiem podróży i wynegocjowanymi warunkami kupna/sprzedaży. Polityka musi być zgodna z zasadami umowy importowej/eksportowej, które różnią się w zależności od ustawodawstwa każdego kraju. W praktyce jego zasięg jest taki sam jak w przypadku ubezpieczenia śródlądowego, jednak wymagane kryteria kraju docelowego należy ustalić z towarzystwem ubezpieczeniowym.
Niektóre firmy ubezpieczeniowe oferują inne rodzaje ubezpieczenia ładunku z kilkoma dodatkowymi korzyściami w zakresie zarządzania ryzykiem w logistyce. Od strony wykupującej polisę zależy ocena opcji i wybór tego, który najlepiej pasuje do ich rzeczywistości.
Jest więc bezpiecznym założeniem, że ubezpieczenie odgrywa bardzo ważną rolę w przewozie ładunków, a przynosi same korzyści właścicielowi ładunku i jego klientom.
Przed wyborem ubezpieczyciela skorzystaj z usług takich, jak kalkulator OC oraz kalkulator OC AC, by wybrać najbardziej podstawowe ubezpieczenie, które będzie dla Ciebie korzystne
Typowe zagrożenia związane z transportem towarów to uszkodzenie, utrata lub kradzież.
Nadawca jest odpowiedzialny za to, aby przesyłka była odpowiednio zapakowana. Jeżeli przesyłka ma uszkodzone lub nieodpowiednie opakowanie w momencie jej odbioru przez przewoźnika, przewoźnik odnotowuje ten fakt w dokumentacji przewozowej. W przypadku frachtu lotniczego lub morskiego, jeżeli towary znajdujące się wewnątrz są widocznie uszkodzone w momencie odbioru przez odbiorcę, wówczas przewoźnik ponosi bezpośrednią odpowiedzialność. W przypadku transportu drogowego wystarczy adnotacja na dokumentach przewozowych. We wszystkich przypadkach zawiadomienie należy sporządzić niezwłocznie i na piśmie. Jeżeli uszkodzenie przesyłki nie jest od razu widoczne, przewoźnik musi zostać poinformowany w ciągu trzech dni roboczych o odpowiedzialności w przypadku frachtu lotniczego lub morskiego lub w ciągu siedmiu dni roboczych w przypadku transportu drogowego. Towar z reguły jest dostarczany do odbiorcy nawet jeśli jest uszkodzony, chyba że dalszy jego transport jest bezcelowy lub niemożliwy.
Obejmuje to utratę lub możliwą do udowodnienia kradzież części lub całości przesyłki. W takich przypadkach ważne jest wykazanie, że utrata lub kradzież nastąpiła podczas transportu towaru. Co do zasady ubytek jest wskazywany adnotacją w dokumentacji przewozowej, w której znajduje się zawartość i ilość przesyłki. Przewoźnik podpisuje dokumentację przewozową przy odbiorze przesyłki. Jeżeli odbiorca przy odbiorze stwierdzi ubytek i odnotuje to w dokumentacji przewozowej, stanowi to dowód, że ubytek powstał w transporcie.
Spóźniona dostawa towarów może czasami prowadzić do strat finansowych. Przewoźnicy i spedytorzy prawie nigdy nie ponoszą odpowiedzialności za tego rodzaju szkody. Co najwyżej są zobowiązani do zwrotu poniesionych kosztów frachtu, jeśli można wykazać błędy lub zaniedbanie. Zwykle nie można ubezpieczyć się od szkód następczych. Dzieje się tak, ponieważ trudno jest określić ilościowo dokładny zakres takich strat i oszacować związany z nimi poziom ryzyka.
(fot. pixabay.com)