Wiosna zbliża się wielkimi krokami, a to znak, że lada moment ruszy w pełni sezon rowerowy. Ale czym się kierować przy zakupie idealnego roweru? Oczywiście indywidualnymi preferencjami najbardziej!
Kupowanie roweru nie należy wcale do najłatwiejszych spraw, bo zanim przystąpimy do zakupu musimy dokładnie przeanalizować, do czego będziemy wykorzystywać nasz nowy pojazd. W zależności od tego, do czego będzie nam potrzebny, możemy wybrać jego typ i klasę. Więc zastanów się czy będziesz go używać głównie do rekreacji, do codziennych dojazdów do pracy, czy potrzebujesz porządnego sprzętu treningowego do walki o szczupłą sylwetkę i zdrowie? Każdy rower ma swoje charakterystyczne cechy, a im jest bardziej uniwersalny i mniej wyspecjalizowany, tym bardziej staje się też mocno przeciętnym w każdej z pełnionych funkcji.
Obecnie na rynku rowerowym możemy spotkać się z kilkunastoma rodzajami jednośladów. Jednak w większości przypadków kupujący stają przed wyborem pomiędzy czterema typami rowerów: rowerem górskim, który nieustannie jest najpopularniejszym typem roweru w Polsce, rowerem crossowym, świetnie nadającym się do przejażdżek poza miastem, rowerem miejskim, idealnym do poruszania się w przestrzeni miejskiej, a także rowerem trekkingowym/turystycznym, jak sama nazwa wskazuje, przeznaczonym do uprawiania turystyki rowerowej.
Co prawda nie ma wyraźnie zaznaczonej granicy między modelem górskim, a szosowym (miejskim) czy trekkingowym, bo w pewnych zakresach te pojęcia pokrywają się. Na przykład wystarczy, że do modelu górskiego dołożymy błotniki, światełka, bagażnik, a już stanie się rowerem miejskim, na którym śmiało będziemy mogli wyruszyć na dłuższą wyprawę.
Większość osób jest zwolennikami rowerów szosowych, ponieważ są proste w obyciu i mają wiele zalet. A należą do nich chociażby trwałość i prostota w kwestii akcesoriów, więc nic dziwnego, że wiele osób ma do nich sentyment. Jednak na „szosówce” wyzwaniem może być przejechanie wyższego krawężnika czy dziurawego asfaltu.
W ostatnich latach coraz większą popularnością cieszą się też rowery elektryczne. Dlaczego warto zdecydować się na kupno takiego jednośladu? Tak zwany e-rower wygląda podobnie jak zwykły, jednak ma dodatek w postaci silnika elektrycznego, który w razie potrzeby może wesprzeć zmęczonego już pedałowaniem rowerzystę.
Najnowsze rowery elektryczne dostępne na rynku są wyposażone w zestawy sensorów, między innymi prędkości i obrotu pedałów, które w zależności od warunków, w jakich znajdziemy się podczas rowerowej podróży, wspomagają płynne włączenie dodatkowego napędu.
Przed wyborem dobrego jednośladu, musimy skupić się na jego wadze, ponieważ ma ona znaczący wpływ na to, czy rowerem będzie nam się jeździło łatwo i z przyjemnością, czy np. proste podjeżdżanie pod niewielką górkę sprawi nie lada wyzwanie. Waga roweru jest też dość mocno powiązana z jego ceną i możemy stwierdzić, że im rower jest droższy, tym będzie też lżejszy.
Przy zakupie roweru istotny jest też jego rozmiar. Problem z doborem możemy mieć, gdy zechcemy nabyć jednoślad przez Internet. Na szczęście na rynku rowerowym mamy całą gamę rozmiarów do wyboru. Problemy mogą mieć co prawda osoby bardzo wysokie lub te dość niskie, ale w skrajnych przypadkach można zamówić rower „pod siebie”. Choć wówczas trzeba już liczyć się z wyższymi kosztami.
Kolejną dość istotną kwestią jest koszt związany z serwisem roweru. Wzrasta on, gdy rower jest wyposażony w amortyzator. Jeśli sami należycie nie dbamy o nasz jednoślad, np. nie smarujemy specjalnymi płynami do amortyzatorów, to niestety z czasem, nawet najlepszej jakości sprzęt po prostu odmówi nam posłuszeństwa.
Kupując np.używany rower, warto zwrócić uwagę na zużycie klocków hamulcowych. Gdy są dość starte, to niestety może to doprowadzić do zniszczenia obręczy lub tarczy. Dbając już o nabyty rower, powinno się również kontrolować czystość powierzchni hamującej, ponieważ zwiększa to skuteczność i zmniejsza zużycie klocków. Pamiętajmy, że obręcz wystarczy przetrzeć czystą szmatką, ale tarczę lepiej już wyczyścić środkiem odtłuszczającym.
Kiedy sprawdzimy już klocki, to trzeba zadbać również o łożyska. Powinniśmy sprawdzić koła, suport i stery na obecność luzów. Jak to zrobić? To wcale nie jest tak trudne, jak może brzmieć! Łapiemy za koło i ruszamy nim na boki, powinno być dość sztywno umocowane. Żeby sprawdzić suport, robimy dokładnie to samo, tylko, że łapiemy za korbę.
Żeby nasz rower nie tylko wyglądał na zadbany, ale też taki był, to warto zwrócić uwagę na linki i pancerze. Pamiętajmy, że rdzawe lub zaśniedziałe linki stawiają większy opór w pancerzach, a to z kolei źle wpływa na pracę przerzutek i hamulców.
Przeczytaj też: Czym się kierować kupując kije nordic walking i dlaczego w ogóle warto je posiadać?
Zdjęcie główne: Murillo de Paula/ unsplash.com